6 Şubat Depremlerinden Etkilenen Genç Yetişkinlere Yönelik Grup Psikoeğitiminin Bütünlük Duygusuna Etkisi
“6 Şubat Depremlerinden Etkilenen Genç Yetişkinlere Yönelik Grup Psikoeğitiminin Bütünlük Duygusuna Etkisi” başlıklı proje TÜBİTAK tarafından desteklenen bir projedir. Projenin yürütücülüğünü Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı’nda görev yapan Prof. Dr. Meral Atıcı yapmaktadır. Bu projenin temel amacı, 2023 yılının Şubat ayında Kahramanmaraş merkezli depremden etkilenen genç yetişkin bireylerin bütünlük duygularını güçlendirmeye yönelik bir psikoeğitim programı geliştirilmesi ve etkililiğinin incelenmesidir.
Sel, heyelan, deprem gibi doğal afetler de beklenmedik zamanda, aniden olan ve kişilerin güvenli olduğunu sandıkları yerlerin artık güvenli olmadığını görmelerine sebep olan travmatik olaylardır. Diğer doğal afetlerden farklı olarak depremler, kısa sürede çok yıkıcı sonuçlar doğurabilmesi ve artçı sarsıntıların devam etmesi ile sürekli hatırlatıcı olması nedeniyle depremden etkilenenler üzerinde daha derin kronik etkilere neden olabilmektedir (Sabuncuoğlu vd., 2003). 2023 yılı Şubat ayında Kahramanmaraş merkezli yaşanan ve 11 ilde yıkıcı sonuçları olan depremlerin hem depreme maruz kalanlar hem de tanık olanlar üzerinde bıraktığı etkilerin çok daha büyük olduğu öngörülebilir. Zorlayıcı yaşam olaylarının ardından verilen tepkileri belirlemek; bu tepkilere ilişkin farkındalık geliştirerek hazırlıklı olabilmek ve etkili müdahale programları geliştirmek açısından oldukça önemlidir (Tanhan ve Kardaş, 2014). Bu bakımdan depremden etkilenen bireylere grup uygulamaları yoluyla destek sunulması hem sürece müdahaleyi hem de bireylerin zorluklarla baş edebilmesini kolaylaştırabilir. Deprem gibi yaşamın anlamının sorgulanmasına, bireylerin yaşam üzerindeki kontrol duygularını kaybetmelerine neden olan kitlesel bir travmadan sonra bu program ile bireylerin yaşamı yeniden anlaşılabilir, yönetilebilir ve anlamlı bulmalarına yardım etmek amaçlanmaktadır. Bu çalışma kapsamında hazırlanacak olan psikoeğitim programı ile depremden etkilenen bireylerin bütünlük duygusunu artırmak amaçlanmaktadır. Bu projenin depremden sonra toplumsal iyileşmeye katkı sağlayacak kanıta dayalı bir program geliştirilmesini sağlayarak ruh sağlığı alanında var olan uygulamaları zenginleştirme ve yaygınlaştırmasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Ayrıca, projede psikoeğitim programının etkili olduğunun belirlenmesi halinde, depremden etkilenen bireylere psikososyal destek sunan birim ve merkezlerde çalışan, grupla psikolojik danışma konusunda bilgi, beceri ve yeterliliği olan uygulamacı ve araştırmacıların programdan yararlanabileceği düşünülmektedir.